top of page

West coast swing versenyek 3: visszajelzések

Egy őszinte mosoly a tánc után. Bókok a barátaidtól. Dicsőítő szavak a legnagyobb “rajongódtól”. Ez mind visszajelzés arról, hogy jó táncolni veled és hogy NEKIK tetszik a stílusod.


Nem bejutni a döntőbe. Kiesni a selejtezőkben. Elhozni az első helyet. Mindig döntőbe kerülni. Rendszeresen legtöbb X-szel tovább jutni. Ezek mind visszajelzések arról, hogy milyen versenyző vagy.


Nagyon fontos megértened, ha elkezdesz versenyezni, hogy mit jelent a versenyen elért eredmény, illetve miben különbözik és miben hasonló a jó “social dancer” és az eredményes versenyző.

Social dance vs versenyezés

A “social dance” egyszerűen a bulit jelenti és egy buliban az a legfontosabb, hogy jól érezd magad te és a partnereid is.


Egy verseny versenyt jelent. Ha elindulsz egy versenyen, akkor nyerni akarsz, döntőbe kerülni, eredményt elérni. Ha nem így van és mégis versenyzel, akkor remélem magasról teszel az eredményre és nagyon jó okod van rá, hogy miért teszed azt. Ilyen ok lehet, hogy komfort zónából ki akarsz lépni, megküzdeni a lámpalázzal, vagy hogy szeretsz táncolni mások előtt, vagy bármi hasonló. Ez teljesen rendben van, de ebben az esetben nincs jogod ostorozni magad és sírni az eredmény miatt! Amúgy se tedd, mert nem segít jobb versenyzővé válni. Erről egy másik cikkben bővebben.


Ha buliban az a célunk, hogy jól érezzük magunkat, akkor versenyen az, hogy jó eredményt érjünk el. Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat, jó kapcsolatra van szükség, egy kedves partnerre, egy jó zenére. A versenyeredményt viszont a látvány hozza meg: a kinézeted, a vonalaid, a mozgásod minősége, a ruhád, a magabiztosságod. Az előzetes felkészülés és belerakott munka. De persze érezd is jól magad verseny közben! :) Ez lesz a feladatod egy vacak zenére, egy nem kompatibilis partnerrel is!


Érzés

Ha valakivel táncolsz, legyen az buli vagy verseny, akkor a kapcsolat határozza meg, hogy mennyire fogjátok élvezni azt a táncot. Beszélhetünk sokféle kapcsolatról: fizikai, technikai, vizuális, kémia, muzikális stb. Itt olvashatsz bővebben a témáról:

Freeswing bevezetője a west coast swing kapcsolatokba

Minél több csatornán hasonlóan kommunikáltok, annál jobban fogjátok élvezni a táncot. Vannak csatornák, amik fontosabbak egyeseknek, mint másoknak. Neked lehet, hogy az okoz nagyobb örömöt, ha hasonlóan értelmezed a zenét, mint a párod, de másoknak ugyanígy lehet a fizikai kapcsolat fontosabb. Megint másnak lehet a kémia, azaz a szimpátia a párjával a legfontosabb.


Ha már volt részed olyan táncban valakivel, amit hónapok után is felemlegettél, akkor valószínű, hogy több számodra meghatározó csatornán is jól kommunikáltatok és megtörténhetett a “varázslat”.


Látvány

Ha versenyen táncolsz, akkor a “láthatatlan”, de nagyszerű kapcsolatod akár még a selejtezőkből továbbjutást sem fogja segíteni annyira, mint a tartásod, a gördülésed, a tiszta és tudatos alapjaid. Itt most kifejezetten jack and jill selejtezőkről és elődöntőkről beszélek, ahol külön pontozzák a fiúkat és a lányokat.


Nem az alapján fognak továbbjuttatni, hogy milyen folyamatosan követsz, milyen folyamatos a kapcsolatod - még ha az segít is -, hanem a TE táncod LÁTVÁNYA alapján.

Hallottál vagy mondtál már ilyeneket: “Ő hogy került a döntőbe, táncoltam vele buliban és nem követ!” “Veled nagyon jó táncolni, már rég advanced-ban kéne versenyezned!”

Mi a fontos számodra? Hogy jól érezzétek magatokat tánc közben, vagy hogy jó eredményeket érjél el versenyeken? Persze van átfedés és működhet együtt is, de a kettő különböző készségeket igényel.


A torz tükör: barátok, haverok, rajongók...

Ha az alapján sorolnának valamelyik divízióba, hogy milyen visszajelzéseket kaptam a barátaimtól, kedvenc táncos párjaimtól, akkor mindig dobogón végeztem volna. Sokszor mégsem így történt.

Mind-mind jót akarnak, mind őszinték, és remélem továbbra is legalább ennyi pozitív visszajelzést és bókot fogunk adni egymásnak, mert jólesik a kis lelkünknek. Segít továbblépni egy-egy kudarcon, motivál és még jobb táncosok is leszünk tőle!


De ha értetlenkedve szembesülsz versenyeken a sok pozitív jóslat és visszajelzés ellenére az eredményeiddel, akkor rakd helyére a dolgokat!


Mint általában, most sem nekik kell változtatniuk, hanem neked. Ha a helyére tudod rakni, hogy egy visszajelzés mit jelent egy veled egy divízióban vagy akár lejjebb táncoló baráttól, akkor nem torz tükröt fogsz magad előtt tartani.

Honnan kaphatsz jó visszajelzést, mint versenyző?

Sokan szokták a "bírókat" levadászni verseny után, hogy visszajelzést kérjenek. Eleinte én is próbálkoztam ezzel és engem is kérdeztek, mint bírót, de őszintén, nem javaslom.


Régen én is próbálkoztam ezzel, mint versenyző, de túl sokszor általános vagy ellentmondásos tanácsokat kaptam a különböző bíróktól. Ha nem jutsz el döntőig, akkor teljesen értelmetlen így visszajelzést kérni, hiszen úgysem fog emlékezni rád 50-100 táncosból egyetlen bíró sem. Akkor van bármi értelme bírókat faggatni, ha spotlight döntőben voltál.


Inkább kérd meg a tanárodat vagy egy havert, egy tapasztalt táncost, aki szokott bíráskodni is, hogy nézzen meg verseny közben. Ő végig nézni fog és sokkal jobb visszajelzést fog adni, mint egy bíró, aki 10mp-ig látott.


Akár továbbjutsz, akár nem, mindenképpen nézd meg az x-eket! Általában vasárnap szokták kinyomtatva kirakni az összes verseny összes fordulóját. A x-ek nem csak objektív visszajelzést adnak, de egyszerre több tanár visszajelzését is megkaphatod.

Mik azok az x-ek?

A jack and jill selejtezőben a lányokat és a fiúkat külön pontozzák. Általában 3 vagy 5 bíró pontozza a lányokat és ugyanennyi a fiúkat. Ha 5 bíró pontoz, akkor maximum 5 x-et kaphatsz.


Egy x egy bírótól azt jelenti, hogy az a bíró szeretne látni a következő fordulóban. Ha nem kapsz x-et egy bírótól, akkor az a bíró úgy gondolja, hogy az adott mezőnyben vannak erősebb táncosok, mint te.


Fontos, hogy ha 5 bíróból egy x-szet sem kapsz, az nem csak téged minősít, hanem a versenyt is! Az x-eket az adott verseny indulóinak erősségétől függően osztják ki.


Például rendezzünk egy képzeletbeli 60 fős selejtezőt, amiből 20-an jutnak tovább. Van 20 fantasztikus táncos, aki már a következő divízióba való, de nincsenek még meg a pontjaik,  van 10 erős és még 30 közepes. Ebben az esetben a fantasztikus 20 el fogja vinni az x-ek többségét. A 10 erősből is biztos kapnak páran, de a 30 közepes versenyzőnek nagyon nehéz lesz x-et szereznie.


Szóval a stratégia, hogy nézegeted az x-eidet és nagyon örülsz, ha maximum x-szel jutottál tovább. Ha ez rendszeresen megtörténik, ráadásul minden fordulóban, több versenyen is, akkor minden bizonnyal erősek az alapjaid. Fókuszálhatsz a döntős készségekre.


Ha rendszeresen nem kapsz x-et, akkor valami nagyon alapvető dolgon kell változtatnod! Ha néha kapsz hármat, néha kettőt (ötből), és random továbbjutsz egy-egy versenyen, akkor dolgoznod kell az alapjaidon! Ez azt jelenti, hogy nem állsz készen a következő divízióra, még ha be is jutsz döntőkbe.

Az x-ek tényszerű visszajelzést adnak arról, hogy milyen versenyző vagy. Nem arról, hogy milyen ember vagy. Nem arról, hogy mennyire jó veled táncolni, hanem szigorúan arról, hogy milyen versenyző vagy.

Remélem sikerül a helyére raknod ezeket a dolgokat, ha esetleg eddig nem így gondolkodtál!


A legfontosabb, amit vigyél haza ebből a  cikkből

Aki nagyszerű “social dancer”, az egyáltalán nem biztos, hogy eredményes versenyző. Az eredményes versenyző egyáltán nem biztos, hogy a buli legkeresettebb táncosa lesz.


A jó “social dancer” erénye a jó kapcsolat. Az eredményes versenyző erénye a jó technika és magabiztos fellépés.


Ha nem jutsz tovább egy versenyen, az nem feltétlenül azt jelenti, hogy rossz táncos vagy. A továbbjutók mindig az adott mezőny alapján kerülnek ki! Ha erős a mezőny, nehezebb dolgod lesz x-eket szerezni és tovább jutni.


A versenyeredményeid nem a személyedet minősítik, hanem a versenyhez szükséges készségeidet.


És egy utolsó ráadás:

Ha nem jutsz tovább, akkor dolgoznod kell azon, amire hatással lehetsz! Ez te magad lennél. A bírókon, a partnereken, a parkettán, a helyszínen, vagy a verseny struktúráján nem tudsz változtatni. Dolgozz a táncodon!

Comentários


bottom of page