West coast swing zenék 5: a blues

Számtalan zenei stílusra táncolunk west coast swinget, mégis a blues zene az,  ami újra és újra visszaköszön workshopokon, mint kiemelt téma. Ennek egyik oka, hogy a west coast swing gyökerei a blues zenéhez vezetnek vissza, másik pedig az, hogy blues zenére máshogy táncolunk, mint a popzenékre.

Igaz napjainkban egyre kevésbé játszanak blues zenéket west coast swing bulikban, de a versenyeken még biztos lesz egy-egy az elkövetkezendő években is. És ha tudsz blues zenére táncolni, akkor nem csak te fogod jobban élvezni a táncodat, de a bírák is jutalmazni fogják azt.

Hogy táncolunk west coast swinget bluesra?

Többek között azért is nagyszerű tánc a west coast swing, mert az alapokat elsajátítva zenei stílusok széles palettájára tudunk táncolni. De ilyenkor még többé-kevésbé csak az ütésekre táncolunk. Ha zene nélkül nézel meg egy extrahaladó táncot, akkor jó eséllyel rájöhetsz, hogy milyen stílusra táncolnak.

De honnan jöhetnél rá, hogy bluesra táncol egy pár, ha nem hallanád a zenét, csak látnád őket? És hogy lehet jól táncolni a west coast swinget blues zenére?

Három dolgot tartok fontosnak, ha bluesra táncolsz west coast swinget: ritmus, zenei részek tagolása és a díszítések

Ha valamit nem értesz a cikkben, akkor érdemes lehet elolvasnod a West coast swing zenék cikksorozat korábbi részeit:

west coast swing zenék rolling count és straight count Számolás west coast swing órákon
West coast swing zene felépítése főcím festmény egy west coast swing zenéről

Ritmus

Ahhoz, hogy megértsük a ritmikabeli különbséget a blues és egyéb zenék között, fontos értenünk, hogy mi a különbség a straight zene és a triolás zene között:

Napjaink legtöbb zenéje straight ritmusban írodik. Egy ütés négy egyenlő részre van beosztva, és ha számolni szeretnénk a két ütés közötti részeket azt így tesszük:

1 i & a 2 i & a … (ezt hívjuk straight count-nak)

Így a triplestepünk második lépése történhet (i-re) negyed úton, (&-re) félúton, vagy (a-ra) háromnegyed úton két ütés között.

A blues zenék többsége viszont triolás. Triola azt jelenti, hogy három egyenlő részre van osztva egy ütés (négy helyett). Amikor triolás zenének számolni szeretnénk az ütések közötti részeit is, akkor így számolunk:

1 & a 2 & a … (ezt hívjuk rolling count-nak)

Így a triplestepünk második lépését tehetjük 1/3 (&-ra) vagy 2/3 (a-ra) útra.

Shuffle ritmus

A shuffle ritmus is triola, tehát három egyenlő részre van osztva egy ütés. Shuffle ritmusnál a zenész nem rak hangsúlyt az &-re: 

1 _ a 2 _ a …

Mivel nem az “&” van hangsúlyozva a triolában, így a triplestepünk második lépését az “a”-ra rakjuk. Ez adja a blues zenék jellegzetes lüktetését.

Swung ritmus

A swung ritmus majdnem ugyanaz, mint a shuffle ritmus. Annyi a különbség, hogy a swung ritmusnál az “a” közelebb kerül az utána lévő ütéshez. Azt mondják, hogy minél közelebb játssza a zenész azt az “a”-t az utána lévő ütéshez, annál jobban swinggel a zene.

A blues zenék legtöbbször shuffle vagy swung ritmust használnak, de találkozhatsz straight ritmusú blues zenével is.

Zenei részek tagolása

Ha elolvastad a korábbi zeneiségről szóló cikkeimet, akkor talán már tisztában vagy vele, hogy mi az ütem. Röviden: egy ütem négy ütésből áll (mivel west coast swinget 4/4-es zenékre táncolunk).

8 ütemű, 12 ütemű és 16 ütemű blues

Tehát 12 ütem, az (12*4=) 48 ütés, ami 6db zenei nyolcas. Mert mi táncosok ugye nyolcasokban számolunk.

Tehát egy 12 ütemű bluesban 6db nyolcason keresztül épül fel egy zenei rész, szemben a popzenékkel, ahol 4×8-ig tart egy zenei rész. E szerint, egy 16 ütemű blues zenében pedig 8×8 alatt épül fel egy zenei rész.

És miért fontos erről tudni? Mert a táncunkban szeretnénk megmutatni, ha történik valami a zenében. Amikor véget ér egy nagy zenei rész és egy másik kezdődik, azt szeretnénk váltástól függően valahogy megmutatni a táncunkban. Ez lehet például bedöntés, pillanatnyi megtorpanás, slot váltás attól függően, hogy milyen a váltás.

Díszítések

A harmadik jellemző, ami talán a legegyértelműbb lehet a tapasztalatlan szemnek, a díszítések. A mai west coast swing sok zouk és salsa ihlette figurát, valamint kontakt táncot használ, mert sok olyan modern zenét hallunk west coast swing bulikban, amikre nagyszerűen lehet így táncolni. Blues zenére viszont nem illenek ugyanazok a díszítések, mint a popzenékre.

Ha igazán autentikusak szeretnénk maradni, akkor nem csak hogy kihagyjuk a manapság népszerű díszítéseket, de használhatunk autentikus blues mozdulatokat helyettük. Ilyen a boogie walk, a shorty george, a camel walk és így tovább.

Blues zenére (kifejezetten a gyorsabb zenékre) a testünk alsó fele dolgozik inkább, mint a teteje, tehát ha jól szeretnél bluesra west coast swinget táncolni, akkor készülj sok-sok lábvariációval!

Összefoglalva

Amikor shuffle/swung ritmust hallasz, lépd aszerint a triplestepjeidet.

Minden indulásod legyen késleltetett (kick ball change, tap ball change). Ez segít a blues lüktetését visszaadni.

Szorítsd össze a feneked és lépj szűken, főleg, ha gyors a zene.

Használj sok lábvariációt.

Használj autentikus blues díszítéseket.

Figyelj a zene felépítésére, mert nem biztos, hogy 4×8 után fog jönni a következő zenei rész.

hu_HUHungarian
en_GBEnglish hu_HUHungarian