top of page

Kapcsolat: a varázslatos táncoktól a borzasztóakig


Miért fontos a kapcsolat west coast swingben? Mi az a kapcsolat és mitől lesz jó vagy rossz?



“A swingtánc egy bensőséges beszélgetés két ember között. Egy mini dráma, melynek során nézőként betekintést nyerhetünk a két ember közötti interakcióba, amint elbűvölő játékot játszanak a zenével. A fiú kipróbál valamit - a lány kipróbál valamit - és mindketten reagálnak a másik kreativitására. Együtt nevetnek. És mi, a közönség, velük nevetünk. Magával ragad minket a köztük jelenlévő kölcsönhatás. És értékeljük a játékuk során a zene és a két ember között létrejövő kapcsolatot. (Skippy Blair, ‘First Lady of Swing’, 2002) Kapcsolat. Gyakran esik szó erről a témáról órákon és workshopokon, hiszen a west coast swing egy szabadon vezetett-követett tánc, ahol bulikban, de még versenyeken is táncolhatsz olyan partnerrel, akit talán akkor látsz életedben először. És hogy milyen lesz az a tánc? Azt a kapcsolatotok fogja meghatározni. De mi az a kapcsolat és hogyan alakul ki? A kapcsolat west coast swingben nem más, mint a több csatornán történő folyamatos kommunikáció. Ez a kommunikáció elsősorban a két táncost kapcsolja össze, de a táncosok egyesével is kapcsolatban vannak például a talajjal és a zenével is (erről lejjebb bővebben).
Egy előadás esetén a táncosok kapcsolatban állnak és kommunikálnak a közönségükkel is.

A táncos (technikai) kapcsolatok

Fizikai kapcsolat Fizikai kapcsolat alatt azt szoktuk érteni, hogy milyen érzés jön át az érintésen keresztül. Leggyakrabban ez kéz a kézhez, amikor nyílt tartásban, vagy kéz a lapockához, amikor zárt tartásban táncolunk, de bármilyen, a két test közötti fizikai kapcsolat, érintés ide tartozik.

Próbáltál már úgy vezetni/követni valakit, hogy csukva volt egyikőtök szeme? Ahogy kizárjuk a vizuális csatornát, minden figyelmünk az érintésre, a fizikai kapcsolatra összpontosul. Nagyon jó gyakorlat! De ne feledd, csak az egyikőtök szeme legyen csukva! A fizikai kapcsolat egy igen összetett dolog, hiszen végtelen módon tudjuk elrendezni testünk építőegységeit. A kapcsolat érzetét többek között befolyásolják az ujjak, a csukló, az alkar, a váll, a hátizom, a központ, a csípő, a tartás, a talajjal való kapcsolatunk... Ez persze nem azt jelenti, hogy tested minden egységét meg kell tanulnod tökéletesen használni ahhoz, hogy lehessen veled táncolni, hanem hogy a megfelelő helyen, a leggyengébb láncszemnél kell változtatni, ha javítani szeretnéd a kapcsolatodat! Ha valaki a megfelelő izmait használja tánc közben, a megfelelő helyen, erővel és időben, annak jobb lesz a kapcsolata. Vannak, akik hamarabb ráéreznek és vannak, akiknek többet kell gyakorolniuk, hogy elérjék a kívánt izomkoordinációt. Egy testrészen belül különböző izmokat aktiválni, másokat pedig lazítani nem a legegyszerűbb dolog, de abszolút fejleszthető és nagyon megéri! Úgy szoktuk leírni a fizikai kapcsolatot, hogy nehéz, könnyű, lágy, folyamatos, erős, gyenge stb. Ha már táncoltál west coast swinget több partnerrel, akkor valószínűleg érted, hogy mit jelentenek ezek a jellemzők. Ami viszont nagyon érdekes, hogy mindenkinek kicsit mást jelentenek ezek. Ugyanannak a lánynak a kapcsolata lehet nehéz egy leadernek, és könnyű egy másiknak. Több technikai oka is lehet ennek, amibe most nem szeretnék belemenni, de fontos megérteni, hogy mind mást szeretünk. Van, aki a citrom fagyit, és van aki a csokit…
Fontos mindenkinek megértenie, hogy van, aki a könnyű kapcsolatot, és van aki az erőset szereti. A helyes technika megléte mellett ez ízlés kérdése. Amiben általában mindenki egyetért ízléstől függetlenül, hogy a folyamatos kapcsolat mindig jó, mivel így mindig tudjuk, hogy éppen hol van a másik.

Vizuális kapcsolat A vizuális kapcsolat west coast swingben a fizikai kapcsolat kiegészítése. A leader irányt és lendületet ad a lánynak (fizikai kapcsolat), a lány pedig ezt visszaadja. És már táncolunk is! De mindeközben külön-külön is táncolunk! Az a nagyszerű a west coast swingben, hogy a két fél külön-külön is kifejezheti érzéseit a vezetett-követett táncon belül.

Próbáltál már úgy vezetni vagy követni, hogy nem volt fizikai kapcsolatod a másikkal? Nagyon hasznos és szórakoztató gyakorlat. És működik! Nagyon sok mindent le tudunk táncban kommunikálni szavak és érintés nélkül is. Ha az egyik táncos elkezd valamilyen mozdulatot a saját táncában, akkor egy ügyes partner lemásolhatja azt, ezzel sokkal harmonikusabbá téve táncukat. A tapasztalt táncosoknál ez egy nagyon fontos készség. A legügyesebb táncosok olyan hamar tudnak reagálni a másikra, hogy szinte egy időben jelenik meg egy-egy mozdulat a két táncosnál. A vizuális kommunikáció nem feltétlenül egy extrahaladó készség. Gondolj csak a testedre, amikor az alapokat táncolod. A test állása és mozgásának iránya már középhaladó-haladó szintű followereknek is segít eldönteni, hogy merre szabad az út, vagy melyik oldalon lesz átvezetés. Ezt hívjuk lead projection-nek, a vezetés előrevetítésének. Például ha a leader enyhén balra helyezi magát az előző figura végén, akkor már tudhatja a follower, hogy mondjuk egy underarm turn vagy whip lesz a következő figura.

Muzikális kapcsolat Ahogy az ember verbális kommunikációja is kisebb-nagyobb egységekből épül fel, úgy a zene is. A zenék, melyekre táncolunk, negyedekből, ütemekből és versszakokból állnak, és ezek az egységek bizonyos szabályok szerint követik egymást és ismétlődnek. Többek között ezekről szólnak a  musicality órák, illetve ezt hívjuk musicality-nek (muzikalitásnak, zeneiségnek). Ha valaki érti (érzi) a zenét, annak jobb lesz a kapcsolata egy olyan partnerrel, aki szintén így van vele. Ha egy zenére hasonlóan építitek fel a táncotokat, mindketten halljátok a zene különböző részeit, és képesek is vagytok azokat kitáncolni, akkor harmónikusabb lesz a táncotok.

“Vezesd gyengéden, és követni fog bárhová. Az élet örömteli, amikor két ember ugyanazt a zenét hallja és ugyanarra a ritmusra lép.”  (Skippy Blair) A muzikalitás egy készség, ami fejleszthető. A zene felépítése, a zenei stopok megtalálása, a ritmikák kitáncolása, a zenei egységek ismétlődése mind megtanulható.

Kapcsolat a talajjal Jól áll a lábán! Jól használja a talajt! - szoktuk mondani, amikor egy táncos stabil. Amelyik táncos a talpa megfelelő részét terheli, jól vannak elhelyezve a testének az építőegységei, jó a tartása és használja a megfelelő izmait, az a táncos “jól áll a lábán”. Ha jó a kapcsolatod a talajjal, akkor jobb lesz a kapcsolatod a partnereddel is. Azonban attól még, hogy jól állsz a lábadon, nem feltétlenül lesz jó a fizikai kapcsolatod a partnereddel. De mindenképpen segít!

Ha robotok lennénk... Ha valaki tehetséges és/vagy sokat gyakorol, akkor jól fogja használni a testét, az izmait, előbb-utóbb megérti a vizuális jeleket, megtanulja a zenék felépítését, és így a kapcsolata nagyszerű lesz. Ha ez az illető találkozna egy másik hasonlóan képzett táncossal, akkor minden (táncos-technikai) csatornán nagyszerűen kommunikálnának, így biztosan fantasztikusakat táncolnának...ha robotok lennének. De nem vagyunk robotok, és pont ezért a hasonló magas technikai szinten lévő táncosok sem feltétlenül szeretnek vagy tudnak jól táncolni együtt.

Az emberi tényező és a varázslat Amikor találkozunk valakivel a hétköznapi életben, azonnal véleményt alkotunk - tudatosan vagy tudat alatt - ruhája, mozgása, első megnyilvánulásai alapján. Miért lenne ez másképp a táncban? Amikor felkérsz valakit, vagy felkérnek téged táncolni, már el is kezdett épülni (vagy leépülni) a kapcsolat köztetek. Mosolyog-e az illető? Köszön-e? Bemutatkozik-e, ha nem ismeritek egymást? Felajánlja-e a jobbját, hogy együtt keressetek egy helyet a tánctéren? Hogyan fogja a kezedet? Sőt, a kapcsolat már korábban elkezdhet kialakulni: az a srác kért fel, aki a vizes asztalnál eléd vágott, vagy az, aki felajánlotta, hogy először neked tölt egy pohárral? A páros tánc is egy beszélgetés, csak szavak nélkül. Biztos találkoztál már olyan emberrel, aki ellenszenves volt számodra mielőtt még egy szót szólt volna hozzád. És találkoztál már olyannal is, aki azonnal szimpatikus volt. Utóbbival szívesen ülnél be egy kávéra, míg az ellenszenves illetővel kerülnél még egy beszélgetést is. A hétvégi west coast swing buliban fogsz táncolni olyanokkal, akikkel nagyon jó táncolni és olyanokkal is, akikkel kevésbé. Az élményt nem csak a technikai készség határozza meg, hanem a “kémia” is.

Intraperszonális kapcsolat

Egyik volt középhaladó tanítványom olyan merev kézzel táncolt minden órán, mintha vasból öntötték volna ki a karját, és nagyon-nagyon kellett koncentrálnia, hogy el tudja lazítani, de képes volt rá. Amikor másodszor kértem rá, azt mondta, hogy elég stresszes napja volt a munkahelyén. Nem nyaggattam tovább. Próbáltam neki segíteni még következő órákon, hogy el tudja lazítani a karjait, de nem sok sikerrel. Három hétre rá az óra eleji bemelegítő sorocskát vele kezdtem és a merev kezeknek nyoma sem volt. Kérdeztem, hogy valaki segített-e neki ebben, vagy összeállt-e, amiről korábban magyaráztam? Így válaszolt: “Ma nem dolgoztam. Kiléptem a munkahelyemről!” És békésen mosolygott. A merev csukló, túlfeszített kar nem feltétlenül a technikai készségek hiánya miatt jelenik meg, hanem valamilyen érzelem fizikai megnyilvánulása is lehet. Amikor koncentrálunk, gyakran bemerevedik a karunk. Ha izgulunk, szintén ez történhet. Ha feszültek vagyunk vagy idegesek egy nehéz nap után, megint csak nehéz ellazulni és élvezni a táncot. Továbbá ha folyton a körül forognak a gondolataid, hogy miért nem tudod még megcsinálni; mi lesz, ha nem sikerül követni; nehogy túl nehéz legyek; jusson már eszembe valami más figura, akkor valószínűleg előbb-utóbb befeszülsz. És ha befeszülsz, akkor nem hagyod a testednek, hogy csinálja, amit a gyakorlások során megtanítottál neki. Ezért is fontos, hogy megérkezz táncórára 10 perccel korábban, beszélgess egy kicsit a csoporttársaiddal, végigcsináld a bemelegítést, még ha csak pár perces is, és ráhangolódj a táncra.

Interperszonális kapcsolat (a kémia) Ahogy a technikai alapok csiszolgatása javíthat a te kapcsolatodon, úgy a partneredhez való hozzáállásod javíthat (vagy éppen ronthat!) az övén. Gyakorlással fejlesztheted az izomkoordinációdat, az egyensúlyodat, a zenei ismereteidet, de mi közöd lehet neked a partnered kapcsolatához?

  1. Táncolsz egy kezdővel és összehúzod a szemöldöködet, amikor nem sikerül valamit levezetnie. Hogy fogja magát érezni és hogyan változtat ez a kapcsolatotokon?

  2. Felkérsz egy sokkal kezdőbb táncost és megpróbálsz levezetni egymás után három bonyolult figurát, ám mindegyikbe belesültök. Utána már egy left side pass-t se sikerül levezetned neki.

  3. Felkér egy kezdő és már azzal a gondolattal állsz neki a táncnak, hogy ebből úgyse lesz jó tánc. Még ha azt gondolod, hogy nagyon jól titkolod, a másik valószínűleg akkor is érzi ezt.

  4. Éppen megtanultál pár új figurát vagy mozdulatot és úgy mész le bulizni, hogy ezeket majd jól kigyakorlod. Valószínűleg kevesebb figyelmet fogsz a partneredre fordítani, ha így indulsz neki a táncaidnak. Ha szeretnél jó kapcsolatban táncolni, akkor ne csak a technikára, de a hozzáállásodra is figyelj oda, mert az hatással van a partneredre!

Végszó Minden táncosnak más és más kapcsolat fontosabb. Van akinek a fizikai, van akinek a vizuális vagy a zenei, de akár a szimpátia is lehet meghatározó. Más és más táncosok más és másképpen reagálnak és hatnak egymásra. Egy táncosból két különböző partner mást és mást hozhat ki. Nem baj, ha nem szeretsz/tudsz mindenkivel jól táncolni a saját szinteden. A "stílusban" hozzád legközelebb állókkal fogsz a legjobbakat táncolni. Egy azonban biztos: minél több csatornán kommunikálsz jól a partnereddel, annál harmonikusabb lesz a táncotok. A cikkben található két idézet eredeti nyelven:

bottom of page